Lectures per a unes vesprades d’estiu entre lletres

De la mà de la llibreria Detroit, arriba una cuidada selecció de títols

Lectures per a unes vesprades d'estiu entre lletres
Interior de Detroit, on els clients fullegen els llibres. | ALDEMAR

L’estiu es converteix cada any en una oportunitat clau per a reprendre l’hàbit de la lectura, descobrir noves veus literàries i llegir aquell llibre que segueix en la llista de pendents. Amb un ritme més pausat i el temps lliure com a aliat, les vacances es converteixen en el millor moment per a submergir-se en aquelles històries que transporten a altres llocs o que conviden a reflexionar.

De la mà de la llibreria Detroit, arriba una cuidada selecció de títols per a llegir durant aquests mesos estivals. El thriller continua sent un dels gèneres més aclamats pels lectors i amb això ‘La Asistenta’ de Freida McFadden, sent un best-seller des de l’any passat, amb un ritme àgil i girs inesperats que atrapen des de les primeres pàgines és una lectura ideal per als que busquen intriga i suspens fins a l’última línia.

Seguint el mateix gènere, però aquesta vegada de la mà d’una autora local, tenim ‘Després del salt’, un thriller psicològic de l’autora alcoiana, Natàlia Gisbert. Ambientada a Alcoi, l’obra arranca amb el que sembla un suïcidi que desperta sospites en descobrir-se una misteriosa fotografia que suggereix la presència d’una altra persona. Aquesta novel·la va ser reconeguda com a Millor Novel·la en Valencià en el Festival València Negra.

Respecte a novel·les que sanen el cor, aquelles que trauen les part més sentimental del lector, estan: ’L’home de la casa’, d’Enric Pardo, original de Borriana, es tracta d’una novel·la íntima autobiogràfica que recorre la infància de l’autor marcada pel divorci dels seus pares, narrada des de la perspectiva d’un xiquet en els anys 80. I definida com una ‘tristesa lluminosa’ per Pau Grau, gerent de Detroit, ‘Las mil y una historias de A.J. Fikry’ gira entorn d’un llibreter que perd a la seua esposa i pateix un robatori d’una valuosa edició d’un llibre d’Edgar Allan Poe seguida de la pèrdua de la fe en la humanitat. Aquests esdeveniments li portaran a reflexions sobre la capacitat de reconstruir la seua vida a través del poder dels llibres i les connexions humanes.

Els més xicotets també compten amb temps lliure i res millor que la lectura per a entretindre’ls i continuar fomentant l’aprenentatge durant els mesos vacacionals. Entre els més venuts es troben ‘Pez Culo’ o ‘El club de los dibujantes’, un còmic que combina narrativa inspiradora amb notes pràctiques sobre com fer còmics.

De tornada a un entorn més pròxim ens recomana ‘Nosaltres, les Muntanyes’, un llibre que pretén acostar als lectors més xicotets les muntanyes del País Valencià amb l’esperit de recuperar el muntanyisme. I de l’autor alcoià i vinyetista de El Nostre, Joan Ferre, està ‘La història d’Alcoi (com mai l’havies vist)’, una història que recorre el municipi des dels seus orígens com a enclavament fortificat després de la Reconquesta fins al seu posterior auge innovador.

Segons el Baròmetre d’Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a Espanya 2024, elaborat per Conecta per a la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE), la Generació Z (nascuts entre 1995 i 2010) és la més lectora del país. Aquest estudi revela que el 75,3% dels joves entre 14 i 24 anys llig llibres en el seu temps lliure, superant en més de 10 punts la mitjana nacional del 65,5% de la població general. I un dels gèneres més aclamats entre els d’aquesta generació, sobretot entre els adolescents, està la fantasia romàntica i la ciència-ficció amb llibres com: ‘Alas de Ónix’, ‘Sempiterno’, ‘Powerless’ o ‘Reino de las cenizas’. “De fet, hi ha estudis que confirmen que la gent jove és la que més llig actualment i ací a la llibreria també es nota”, puntualitza Pau.

Entre els llibres més actuals està el més recent de Stephen King, ‘No tengas miedo’, un thriller policial que no deixarà indiferent a ningú; i encara que aquest altre autor també es dedica al thriller, Joël Dicker, canvia el rumb actual de la seua escriptura cap al que literalment es considera ‘una lectura per a tota la família’, amb el seu nou llibre, ‘La catastrófica visita al zoo’, pretén entretindre a xiquets i adults. Ell mateix afirma que és un llibre per a gent d’entre 7 i 120 anys.

Finalment, no es pot deixar de costat els clàssics, aquelles novel·les que són i continuaran formant part de la nostra història i la nostra prestatgeria. En aquest cas, ‘El rumor del oleaje’, de Yukio Mishima, és una novel·la romàntica que acosta al lector a viure el pas de l’adolescència a la joventut amorosa d’una parella en una illa japonesa de pescadors. D’altra banda, qualsevol obra narrativa de Stefan Zweig, mestre en el gènere biogràfic, crearà atmosferes intenses entre els lectors, l’estil dels quals es caracteritza pel seu enfocament psicològic profund. Amb aquests llibres, la lectura, en les seues múltiples formes i gèneres, continua sent una finestra oberta al coneixement, la imaginació i manera de gaudir i saber segmentar el temps lliure aquest estiu. Aquestes històries seran capaces de confirmar que una bona lectura continua sent una companya essencial en qualsevol època de l’any.

Advertisements