Alcoi celebra el 9 d’Octubre amb orgull, cultura i reivindicació

Música, dansa i paraula per a exaltar la identitat valenciana, i record a les víctimes de la DANA i de Gaza

Alcoy celebra el 9 d'Octubre con orgullo, cultura y reivindicación
Miquel i Amparo, de L’Escenari, i Àngel Beneito, acompanyats de les autoritats després de rebre els premis. | ALEX LETA

El Teatre Calderón d’Alcoi es va omplir ahir per celebrar el 9 d’Octubre, dia dels valencians i valencianes, amb un acte institucional que va conjugar emoció, art i reivindicació. Una cita que va reunir autoritats locals i convidades com la comissionada de la DANA, Zulima Pérez, i la diputada nacional Patricia Blanquer, totes dues alcoianes.

L’actriu Rosanna Espinós, mestra de cerimònies, va posar veu i ànima a una jornada que va definir com “una festa per celebrar qui som i d’on venim”. Amb el seu carisma habitual, Espinós va reivindicar la professió escènica, la llengua i la cultura valencianes. “Parlem català i ho fem a la manera de València”, va proclamar entre aplaudiments.

Alcoy celebra el 9 d'Octubre con orgullo, cultura y reivindicación
La Unió Musical, damunt de l’escenari del Calderón. | ALEX LETA

La Unió Musical d’Alcoi, sota la direcció de Rafael Garrigós Garcia, va obrir l’acte amb un programa ple de simbolisme: ‘Rapsòdia valenciana’, de Manuel Penella Moreno, i ‘Festívoles’, de Rafael Talens Pelló, dues obres que van fer vibrar el públic.

Alcoy celebra el 9 d'Octubre con orgullo, cultura y reivindicación

Rosanna Espinós, mestra de cerimònies i Castillo va donar lectura al manifest. | ALEX LETA

El moment més intens de la jornada va arribar amb la lectura del manifest del 9 d’Octubre, a càrrec del professor i activista cultural Carles Castillo, de l’IES Pare Vitòria. “És un honor per a mi fer el manifest”, va dir abans d’iniciar un discurs marcat pel compromís social i la defensa de la llengua. Va condemnar el conflicte a Gaza —“No és una guerra, és un genocidi. Visca Palestina lliure. I visca amb S”— i va reclamar “fer política des de l’escola pública” i protegir el valencià dels “atacs del govern valencià”.

En aquest punt, els regidors de PP i Vox —tots excepte Gabriel Guillem— van abandonar la sala, mentre part del públic aplaudia el manifestant. Castillo, impassible, va continuar: va condemnar la tauromàquia, va recordar Isabel-Clara Simó en l’any dedicat a l’escriptora, i va reivindicar “la bellesa de la nostra llengua en totes les seues varietats: t’estime, t’estimo, t’estim”.

El moment institucional va seguir amb l’entrega dels Premis 9 d’Octubre. El Premi Individual va ser per a l’historiador Àngel Beneito, referent en l’etapa contemporània alcoiana, que va alertar que “totes les llengües minoritàries estan en perill” i va defensar la necessitat “d’entendre’s i respectar-se tots”. Emocionat, va agrair a la seua família i va recordar les víctimes de la DANA i de Gaza.

El Premi Col·lectiu va reconéixer la trajectòria del pub L’Escenari, espai clau per a la cultura alcoiana. Els seus responsables, Miquel i Amparo, el van dedicar als creadors Alejandro Soler i Paqui Dénia i “a tots els artistes que han omplit d’art aquest espai durant 44 anys”.

L’alcalde Toni Francés va tancar la part institucional amb un discurs d’orgull i fermesa: “Som un poble orgullós de les seues tradicions. En un temps en què alguns voldrien que callàrem, no anem a fer-ho”. Va denunciar “les agressions al valencià” i va reclamar “respecte per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua”. Va concloure amb paraules d’Ovidi Montllor: “viure i estimar en valencià”.

Alcoy celebra el 9 d'Octubre con orgullo, cultura y reivindicación
La dansa va ser present formant part de la gala. | ALEX LETA

La gala va culminar amb ‘La desvetlada’, una creació de Paula Serrano, ballarina alcoiana amb cinc nominacions als Premis Max 2024. L’obra, inspirada en la tragèdia de la DANA, va combinar dansa, percussió i música tradicional com a metàfora de la resistència col·lectiva: “la DANA va baixar dels núvols, però nosaltres ens vam alçar del fang”. Serrano, amb Marta Santacatalina, la veu de Noelia Llorens ‘Titana’ i els músics de la Unió Musical, va posar el colofó poètic a un matí que va demostrar, una vegada més, que Alcoi és un poble amb un esperit combatiu.

Alcoy celebra el 9 d'Octubre con orgullo, cultura y reivindicación
El correfoc de Dimonis Rafolins és ja un clàssic de la vespra del dia 9. | ALDEMAR
Alcoy celebra el 9 d'Octubre con orgullo, cultura y reivindicación
Inauguració de la Fira a l’Àgora. | ALDEMAR

Advertisements