L’ASJ tanca l’exercici de 2025 amb 3.475 euros de superàvit
Els actes del 750 aniversari del Patronatge del patró compten amb 293.000 euros de pressupost
L’Assemblea general ordinària de l’Associació de Sant Jordi ha aprovat en sessió ordinària el tancament del pressupost de 2025, així com la previsió pressupostària per a l’exercici 2026 i també per als actes de celebració dels 750 anys del Patronatge del patró.
Les xifres reflectixen un superàvit de 3.475 euros en el tancament de 2025 en la partida de despeses ordinàries, amb uns ingressos totals d’1.431.364,97 euros i una despesa d’1.427.889,56 euros. En 2025 es van invertir 39.444 euros en actes relacionats amb el 750 aniversari.
Del superàvit resultant en la partida corresponent al 750 aniversari —43.380,91 euros—, l’Assemblea ha decidit destinar íntegrament esta quantitat a sufragar els actes d’esta mateixa efemèride en 2026, quedant així una xifra favorable definitiva i general de 3.475 euros.
Pressupostos de 2026
Pel que fa als pressupostos per a 2026, l’Assemblea ha aprovat dos comptes: un per a l’exercici general i un altre específic per al 750 aniversari.
En primer lloc, per al funcionament general de l’ASJ en 2026 s’han previst 1.288.752,65 euros d’ingressos i 1.287.946,31 euros en despeses.
Per partides, en ingressos, el gruix s’obté de la venda de cadires, amb un resultat, després de descomptar el cost de la seua instal·lació i comercialització, de 110.000 euros. En l’apartat de despeses, la partida més important correspon precisament a la instal·lació de cadires i tribunes, seguida de la posada en marxa i celebració de les mateixes Festes, en les quals l’Associació invertix 254.000 euros.
El 750 aniversari
Els actes de celebració dels 750 anys del Patronatge del patró requerixen un pressupost específic que preveu 293.000 euros d’ingressos, comptant amb 100.000 euros de l’Ajuntament d’Alcoi, 25.000 euros de Caixa Popular i la resta aportats per la pròpia Associació.
Per partides, el 750 aniversari es dividix en tres àrees:
-
Àrea Festera: 39.800 euros
-
Àrea Cultural: 189.850 euros
-
Àrea Religiosa: 37.800 euros
Es reserva la quantitat de 21.000 euros per a altres aspectes que puguen sorgir al llarg de la celebració.
Pel que fa al pressupost de 2025, el president de l’Associació, Francisco García Carrillo, ha informat de la derivació de pràcticament tot el superàvit als actes del 750 aniversari de 2026, “perquè l’ocasió ho mereix. Tenim per davant un apassionant any de celebracions i Alcoi ha d’estar a l’altura d’esta responsabilitat”.
Respecte als pressupostos previstos per a 2026, Francisco García reconeix que són uns pressupostos molt ambiciosos i “molt treballats per l’àrea econòmica, a la qual vull felicitar efusivament pel seu enorme esforç per preveure, calcular i materialitzar en un document comptable la infinitat d’activitats previstes per a 2026, tant en l’apartat general com en el del 750 aniversari”.
El president ha remarcat la necessitat operativa d’elaborar dos pressupostos en paral·lel per a aconseguir un desenvolupament més estudiat i ordenat, tant de l’esdeveniment com del funcionament general.
Finalment, del pressupost general previst per a 2026, ha destacat que “novament, la partida majoritària es destina als actes de la mateixa Festa, repartits al llarg de tot l’any, com és normal i com així ha de ser”.
En l’Assemblea s’ha aprovat també la memòria d’activitats de l’any 2025 i s’ha ratificat la celebració de les Festes de 2026 entre el 25 i el 27 d’abril, informant-se de la impossibilitat de declarar festiu local el dia 23 d’abril.
Igualment, s’ha informat de la posada en marxa de la venda de cadires per a abonats a partir del 2 de febrer, el pròxim dilluns, i s’ha aprovat la concòrdia de les Festes de 2026.
En esta ocasió, la concòrdia, document que arreplega els actes de les pròximes Festes, lluïx la imatge del Sant Jordi conegut com “l’Escanyadet”. La ubicació del sant ha sigut sempre l’Església de Sant Jordi. Va desaparéixer durant la Guerra Civil i en 2006 va ser trobada en un antiquari per un grup d’associats que la van donar a l’Associació de Sant Jordi. Actualment es troba a la Sala dedicada a Sant Jordi en la primera planta del Museu Alcoià de la Festa (MAF). La imatge va ser restaurada en 2024 amb fons de la Diputació.
Renovació de majorals i Junta Directiva
D’altra banda, l’Assemblea ha donat llum verda al procés natural de renovació de 7 dels 14 majorals i de 4 vocals, així com de la secretaria, la comptadoria i la vicepresidència primera de l’Associació. Les eleccions de majorals tindran lloc el 30 de maig i les dels membres de la directiva, el 4 de juny, data en què se celebrarà el sorteig del Sant Jordiet 2027, que lluirà la seua bandera per primera vegada pels carrers de la ciutat el 7 de juny, en la processó del Corpus Christi.
