Cocentaina espera ja a més de mig milió de visitants

Una gran cita amb 679 anys d'història i projecció internacional

Cocentaina espera ja a més de mig milió de visitants
Una participant en la Fira tendeix la mà i convida al visitant a participar i gaudir de les activitats del certamen.

El dia ja ha despuntat a Cocentaina i en aquest divendres 31 d’octubre, vespra del dia gran de Tots els Sants, la capital del Comtat inicia la seua esperada i volguda Fira de Tots Sants de l’any 2025. Els capritxos del calendari han propiciat que la inauguració oficial siga en el matí d’aquesta jornada, que és festiu local en la Vila Comtal, i aquesta circumstància fa preveure que serà un acte més assossegat i fins i tot amb major caràcter festiu, si ho comparem amb els anys en què l’obertura del certamen coincideix amb el massiu 1 de novembre.

La Fira de Fires, com molt encertadament la defineixen els contestans i les contestanes, es duu a terme a a més en el marc de l’anomenat Any Llúria, mitjançant el qual s’està commemorant el 720 aniversari de la defunció de l’històric Roger de Llúria, persona que va tindre molt a veure en el gran esdeveniment que viu la localitat aquest cap de setmana. I és que l’almirall, la residència del qual se situava en l’alcàsser que s’alçava en el que és hui el Palau Comtal i que va ser a més el primer senyor feudal de la vila, va demanar al Rei Pere IV El Cerimoniós que autoritzara la celebració d’una fira amb caràcter anual per a poder recuperar la malparada situació per la qual travessava el poble en 1346. La proposta va ser ràpidament acceptada i, per privilegi real del 12 de maig d’eixe mateix any, li era concedida a Cocentaina una Fira que inicialment se celebraria per San Miguel durant quinze dies i que amb el pas dels anys passaria a dur-se a terme entorn de la festivitat de Tots els Sants.

Naixia d’aquesta manera la FIRA, així en majúscules, i començava la trepidant història d’una iniciativa comercial que no ha deixat d’evolucionar, créixer, reinventar-se i superar també vicissituds en els seus sis segles d’història fins a arribar a l’actualitat.

ORÍGENS AGRÍCOLES
Els seus orígens agrícoles i artesans segueixen presents, però la de Tots Sants arriba a 2025 convertida de nou en una cita lúdica, festiva, tradicional i gastronòmica que genera un gran impacte econòmic en pràcticament el conjunt de les comarques de L’Alcoià i El Comtat. És la gran festa dels pobles de la Mariola, Bé d’Interés Cultural (BIC) i d’Interés Turístic Internacional, i la podrem gaudir del 31 d’octubre al 2 de novembre amb una previsió d’assistència superior al mig milió de visitants en tan sols tres dies.