Fran Vivó i la seua veu, el clar exemple de l’impacte humà que té la IA
Un projecte, liderat per l'alcoià Jordi Linares, ha permés que un malalt d'ELA recupere la seua identitat reconstruint la seua veu
Quan l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), i les seues conseqüències, van arribar a la vida de Fran Vivó, veí de Benaguasil, era impossible que el protagonista d’aquesta història imaginara el que ha ocorregut gràcies a la Intel·ligència Artificial (IA): ha recuperat la seua veu, i amb ella, la seua identitat.
Es tracta d’un projecte altruista que ha liderat l’alcoià Jordi Linares, membre de la Unitat Mixta d’Investigació de Valencian Graduate School and Research Network of Artificial Inteligence (ValgrAI) i de l’Institut Universitari Valencià d’Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN) de la Universitat Politècnica de València (UPV), que recentment ha sigut presentat al Campus d’Alcoi de la UPV per part del grup d’investigació VertexLit, que està dirigit precisament per Linares, en el marc de la II Jornada de l’Institut Valencià d’Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN).
VENTALL DE POSSIBILITATS
El resultat obtingut d’aquest projecte obri un gran ventall de possibilitats per als malalts d’ELA, però el camí ha sigut un absolut repte: reconstruir la veu de Fran Vivó amb tot just 20 minutos d’àudio en castellà i valencià, la seua llengua natal.
Segons s’indica, amb xarxes neuronals entrenades per a treballar amb corpus limitats –especialment en valencià, on a penes existeixen recursos– els investigadors van analitzar la seua dinàmica vocal, van incorporar modulacions emocionals i van crear un model adaptatiu.
Tot això tenia per objectiu oferir un llenguatge ple de trets humans i amb les tonalitats pròpies de la zona de Benaguasil, en lloc d’una veu robòtica.
El material amb el qual es disposava en el punt de partida era “escàs”, ja que quan Fran Vivó va perdre la capacitat de parlar a penes s’estava començant a utilitzar el sistema d’àudios de WhatsApp.
PAPER DE LA FAMÍLIA
En el procés es destaca el paper “fonamental” de la família de Fran Vivó, ja que han ajudat en la construcció de la parla i han possibilitat ajustar la càrrega emocional, l’entonació o la intenció del missatge mitjançant un editor que respecta la identitat sonora de Fran. A més, l’eina és editable pel que ells poden generar el text, atés que entenen el que ell vol dir.
Des del propi projecte es posa l’accent que la iniciativa transcendeix del merament tecnològic amb la importància que té recrear la veu d’una persona que l’havia perduda.
>>Pot llegir el reportatge complet en El Nostre del 28 de novembre.