L’aposta clara per la cuina tradicional, clau de l’èxit de Sant Francesc 52
El restaurant, situat al Centre d’Alcoi, compta amb quasi dues dècades de trajectòria
Fa quasi dues dècades que va nàixer el projecte del restaurant Sant Francesc 52, situat al cor d’Alcoi, al nucli històric de la ciutat. David Sandín està al capdavant del negoci junt amb la seua dona, Cuqui Rico.
La cuina tradicional és una de les principals bases del restaurant, i és que l’aposta pels sabors de tota la vida és el punt diferenciador d’aquest establiment.
Sandín recorda que, prèviament a obrir el restaurant, van conéixer de primera mà la cuina alcoiana, la que elaboraven a les seues cases les generacions passades, les àvies, les mares, en una filà: “vam aprofitar eixa etapa per a estudiar cuina, pastisseria, sala… vam començar a tindre altres inquietuds i volíem fer alguna cosa més”.
APOSTA PEL CENTRE
El resultat va ser el restaurant Sant Francesc 52: “el que volíem fer havia de ser al Centre, vèiem que faltava alguna cosa, que hi havia un nínxol de mercat”.
Amb la ubicació clara des del primer moment, el propietari del restaurant recorda que en aquell moment es començava a sentir parlar de la rehabilitació del Centre, la idea i proposta que “vinguera més gent”. En aquells anys es van començar a enderrocar solars. “Vam dir, és ara. Vam buscar i vam trobar aquest local, al carrer Sant Francesc, que era una zona molt comercial”.
Amb el pas dels anys això ha anat canviant i apunta que “des que vam obrir han tancat més de 20 negocis”.
La seua convicció era clara, no obstant això, la gent no ho veia tan clar: “ens deien que estàvem bojos, que no hi havia clientela per a nosaltres, per a un restaurant tan modern, perquè també en aquell moment teníem una decoració molt diferent que no s’havia vist a la ciutat”.
Després d’uns quants anys al darrere del projecte, David Sandín remarca que “el temps ens ha donat un poc la raó i sí que feia falta aquest tipus d’oferta”.
Malgrat que l’aposta sempre ha sigut la cuina tradicional, en els inicis van introduir algunes novetats. Sandín detalla que “al principi de tot fèiem cuina tradicional, que era el que sabíem fer, però amb uns tocs creatius. La gent no coneixia tant, per exemple, el foie o moltes aplicacions culinàries que ara són més habituals. Al final els clients demanaven i també el nostre focus era mantindre i recuperar els plats de sempre, actualitzant-los un poc, donant-los el nostre toc”.
PREMI DE LA CAMBRA
Aquesta aposta per la cuina tradicional i també la seua dinamització del Centre en apostar per aquesta zona han sigut dos dels arguments de la Cambra de Comerç d’Alcoi a l’hora d’atorgar-los el Premi Serveis.
David Sandín indica que aquest guardó “és un reconeixement a aquests 18 anys treballats. Agraïm de tot cor estar ahí en companyia d’altres professionals, amb empreses tan grans, i fins i tot internacionals. Mola estar en el top”.
Al marge d’aquest agraïment, el propietari de Sant Francesc 52 destaca que “nosaltres per sort, el reconeixement el tenim dia a dia, perquè no hi ha millor reconeixement que tindre el restaurant ple, et fa pensar que fas les coses mitjanament bé”.
En aquests quasi 20 anys, el restaurant ha viscut, i superat, etapes complicades, com va ser la crisi de 2008 o la pandèmia de la Covid-19.
Respecte a la primera, recorda que “va tardar a afectar-nos. Quan la gent va deixar d’eixir, vam haver de replantejar el negoci”.
En el cas de la segona, “fèiem el que ens deixaven. Si era menjar per a emportar, doncs menjar per a emportar. La gent va respondre i per això vam poder mantindre la plantilla”.
També en aquest camí ha anat creixent l’oferta gastronòmica al Centre d’Alcoi, no obstant això, Sandín es mostra convençut que “hi ha espai per a tot el món i cadascú té la seua oferta culinària”.
El nucli històric de la ciutat es converteix, en nombrosos moments al llarg de l’any, en l’epicentre d’oci, com poden ser els Moros i Cristians. “Sempre que hi ha alguna cosa s’ompli. La gent ve a buscar-nos”.
Al marge de moments puntuals, el treball diari està acompanyat de la resposta dels clients, que és bona a nivell general.
La cuina tradicional té molts seguidors: “és el que el turista també vol. No hem d’oblidar que el turista és part de la nostra clientela, és una part fonamental, i quan ve vol menjar plats típics de la zona, i nosaltres li donem aquesta oportunitat”.
En la cartera de clients de Sant Francesc 52 també apareix gent d’Alcoi que s’asseu a les seues taules de manera habitual o ocasional, a més de “alcoians que viuen fora i que venen a menjar els plats que feia sa mare o la seua àvia”, o fins i tot estudiants, un nínxol important en aquests moments.
ALTRES EXPERIÈNCIES
Amb les bases fermes i assentades, Sandín ha anat experimentant altres vivències i té clar el futur: “el repte és continuar fent el que fem”.
En aquesta mirada apareix la diversificació i “eixir de la zona de confort”, una decisió que l’ha portat a presentar-se a concursos o també el fet de formar part de l’Associació Turisme Alacant Interior li ha obert a altres entitats: “t’inviten, coneixes gent, et planteges presentar-te a concursos…”.
Destaca especialment l’oportunitat que se li ha obert “a l’hora de donar classes”, ja que està impartint diversos cursos en Centres de Turisme (CdT).
Tot això l’ha portat a estar a Madrid Fusión o a Varsòvia: “tot és part del treball, fins i tot anar a provar altres llocs, veure què fan els altres, et dona un poc d’aire nou”.
Ja en el mateix restaurant Sant Francesc 52 també s’enriqueixen amb la presència de gent que va a fer pràctiques o que fins i tot venen de l’estranger: “aprens l’idioma, practiques, però també aprens altres tipus de cuina i això ens dona la vida”.
