Quasi esgotades les entrades per a ‘Nabucco’

L'òpera es representarà demà a la vesprada en el Teatre Calderón

Quasi esgotades les entrades per a ‘Nabucco’
Representació de Nabucco a Alcoi, en 2013. | JUAN VILAPLANA

Després de més de dos anys sense òpera de gran format en el Teatre Calderón, l’Asociación de Amigos de la Música de Alcoy (*AAMA), entitat organitzadora, i Òpera 2001, companyia productora, ens ofereixen “Nabucco” de Giuseppe Verdi, sens dubte una de les òperes més estimades pel públic de tot el món, potser per un sol número, el “Va pensiero”. No obstant això, fent justícia, en tota l’obra es respira una irresistible i trepidant musicalitat. I és que des de l’estrena d’aquesta monumental òpera en la Scala de Milan el 9 de març de 1842, justament fa 180 anys, quasi res, “Nabucco” no sols forma part indiscutible del repertori operístic, sinó també, des del primer dia, simbolitza la nostàlgia, els ideals i la llibertat de l’home, alguna cosa que ja no abandonaria a Verdi al llarg de la seua dilatada carrera com a compositor. Amb aquesta tercera òpera i amb 29 anys d’edat en 1842, Verdi aconseguiria un reconeixement a Itàlia que traspassaria fronteres. Els italians, sota la dominació de l’Imperi austrohongarés, es van veure identificats amb “Nabucco” i el seu melancòlic i sublim “Va pensiero” (Veu pensament), moment en el qual els hebreus canten la seua nostàlgia per la pàtria pèrdua en ser expulsats de Jerusalem pel Rei de l’antiga Babilònia Nabuccodonosor. Amb aquesta obra Verdi fa un pas de gegant respecte als seus antecessors Donizetti, Bellini i Rossini, pel que fa al concepte de drama musical i caracterització dels personatges els quals apareixen més reals i humans. “Nabuccodonosor” i el meravellós personatge de “Abigaille”, esclava i suposada filla del Rei de Babilònia, són els primers d’una sèrie de personatges que s’aniran succeint en les òperes posteriors que van immortalitzar a Verdi: “Attila”, “Macbeth”, “Rigoletto”, “Il trovatore”, “La Traviatta”, “Don Carlo”, “Aida” o “Otello”. Verdi (1813-1901) va compondre 28 òperes, però no totes han aconseguit la mateixa popularitat encara que són bastant representades com són el cas, entre altres, de “Ernani”, “Luisa Miller”, “Un ballo in maschera”, “Simon Boccanegra” o “Falstaff”, últim i grandiós testament d’un Verdi de 80 anys d’edat.

CENT ARTISTES
Amb quasi 100 artistes en un espectacular muntatge de “Nabucco” coproduït per Òpera 2001 i Òpera de Massy (Paris Sud), amb solistes que han cantat en la Scala de Milan o el Met de Nova York, el Cor Líric Sicilià i l’Orquestra Simfònica Òpera 2001 sota la direcció musical de Martin Mázik i escènica de Roberta Matelli, l’AAMA torna a apostar per l’òpera de qualitat després d’un parèntesi massa llarg provocat per la crisi sanitària. I la resposta per part del públic d’Alcoi i comarca ha sigut inesperadament aclaparadora. Un bon auguri per als pròxims mesos en vespres del 40 Aniversari de l’Asociación de Amigos de la Música de Alcoy.

Send this to a friend