L’òpera ‘Don Giovanni’ va ser tot un regal per als sentits

El Teatre Calderón va albergar la representació, que obri la temporada d'Amigos de la Música

L'òpera ‘Don Giovanni’ va ser tot un regal per als sentits
Un momento de la representación, el pasado martes. | JUAN VILAPLANA

Dimarts passat 31 d’octubre en el Calderón va quedar inaugurada la quarantena primera temporada musical de l’Associació d’Amigo de la Música d’Alcoi, amb la representació de l’òpera ‘Don Giovanni’ de Mozart, en una coproducció d’Òpera 2001 i Òpera Massy de Paris. L’aforament del teatre va presentar un gran aspecte de públic, tant d’Alcoi com de les comarques; uns assistents que van seguir amb gran atenció durant les quasi tres hores de duració de l’òpera, les aventures i desventures d’aquest mític personatge que és Don Joan, creat per Tirso de Molina en el seu cèlebre ‘El burlador de Sevilla’.

Trenta-un anys tenia Mozart en 1787, quatre anys abans de la seua prematura defunció, quan va estrenar a Praga aquest genial “dramma giocoso”, vertadera prova de foc per a tots els artistes, és a dir, solistes, cor i músics, per la dificultat d’interpretar-ho. Amb el temps, Don Giovanni s’ha situat com un dels deu títols més imprescindibles del repertori dels grans teatres d’òpera del món.

D’aquesta funcional producció, cal destacar el muntatge de decorats i vestuari, que va sorprendre pel seu bell classicisme; això, unit a l’extraordinari disseny de llums i als efectes especials, utilitzats principalment en els moments més misteriosos de la trama, –tota l’escena final amb l’eixida de la tomba del Comendador i la mort de Don Giovanni, va estar molt aconseguida– per descomptat a unes ‘digníssimes’ interpretacions en la part vocal i orquestral.

La soprano coreana Yeonjoo Park en l’imponent i magnífic rol de Donna Anna va ser la més aplaudida; una veu de molts quirats que ja vam poder escoltar la passada temporada en ‘La bohème’ (Mimí) i ‘Turandot’ (Liu). ‘Zerlina’ va ser la sempre exquisida soprano italiana, tant vocal com escènicament, Francesca Bruni; Héloïse Koemgen-Bramy (França) va encarnar a Donna Elvira.

En la part masculina va destacar el personatge de Leporello, criat de Don Giovanni, en la veu del baix italià Alberto Bianchi. Don Joan va ser el baríton italià Paolo Ruggiero, ja escoltat a Alcoi en diferents produccions d’Òpera 2001; Ruggiero és posseïdor d’una veu baritonal penetrant que pot agradar o no agradar; la veritat és que va tirar avant amb notable el difícil personatge central de l’òpera.

La resta del repartiment, Don Ottavio (Haruo Kawakami, tenor), Masetto (Gaetano Merone, baríton) i El Comendador (Viacheslav Strelkov, baix), van complir amb aprovat. Esplèndid el reduït Cor Líric Sicilià, i més que correcta l’Orquestra Lírica Òpera 2001, tot al comandament de Martin Mázik, un director molt hàbil per a posar tot en el seu lloc i que el conjunt sone francament bé. Un regal per als sentits sens dubte, poder gaudir a Alcoi d’òpera, i en aquest cas de Don Giovanni de Mozart.

Send this to a friend